Odpowiadając na pytanie czy Polski Fundusz Rozwoju może wszcząć kontrolę po rozliczeniu lub umorzeniu spłaty subwencji covidowej, należy zacząć od zacytowania standardowych zapisów umów o subwencję z których wnika, że
„Do czasu całkowitego zwrotu subwencji finansowej przez Przedsiębiorcę, PFR może kontrolować prawdziwość informacji i oświadczeń złożonych w związku z zawarciem niniejszej Umowy przez Przedsiębiorcę lub osobę go reprezentującą. W przypadku stwierdzenia nieprawdziwości informacji lub oświadczeń zawartych w niniejszej Umowie PFR może podjąć decyzję o zwrocie przez Przedsiębiorcę całości lub części subwencji finansowej. W takim przypadku subwencja finansowa stanie się wymagalna w terminie 14 dni roboczych od dnia udostępnienia Przedsiębiorcy informacji o decyzji PFR w sposób pozwalający Przedsiębiorcy zapoznać się z informacją o decyzji PFR.”
Rozliczenie subwencji jest procesem wieloetapowym, który rozpoczyna się już na etapie otrzymania środków. Przedsiębiorca zobowiązany jest do przestrzegania określonych zasad, takich jak wykorzystanie środków na bieżące koszty działalności, wynagrodzenia pracowników czy inne cele zgodne z regulaminem programu. Kluczowym warunkiem weryfikowanym przez PFR jest również utrzymanie odpowiedniego poziomu zatrudnienia, co było jednym z głównych celów przyświecających Tarczy Finansowej. W przypadku naruszenia tych zasad, przedsiębiorca może zostać zobowiązany do zwrotu całości lub części subwencji.
Kontrola PFR obejmuje weryfikację dokumentów księgowych, raportów finansowych oraz innych materiałów potwierdzających spełnienie warunków umowy. Fundusz ma prawo żądać wyjaśnień i dodatkowych informacji, które pozwolą ocenić, czy środki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem. Kluczowe znaczenie ma tutaj przejrzystość prowadzonej dokumentacji, gdyż brak odpowiednich dowodów może skutkować decyzją o zwrocie subwencji. Warto podkreślić, że przedsiębiorcy powinni zachować wszystkie dokumenty związane z realizacją programu przez okres trwania umowy oraz dodatkowy czas wymagany do przeprowadzenia kontroli.
Okres, w którym PFR może prowadzić kontrolę, jest ściśle związany z momentem rozliczenia subwencji. Oznacza to, że kontrola może trwać aż do chwili, gdy przedsiębiorca spłaci część zwrotną subwencji lub spełni warunki pozwalające na jej umorzenie. W praktyce oznacza to, że w przypadku rozliczenia subwencji w ciągu kilku miesięcy po jej otrzymaniu, kontrola również zakończy się szybciej. Natomiast jeśli spłata subwencji lub proces jej rozliczenia rozciągnie się na kilka lat, PFR zachowa prawo do weryfikacji przez cały ten czas.
Rozliczenie subwencji to proces, który wymaga od przedsiębiorców dużej staranności i dyscypliny w prowadzeniu dokumentacji. Ważne jest, aby już na etapie składania wniosku upewnić się, że wszystkie dane są zgodne z rzeczywistością, gdyż błędy mogą skutkować późniejszymi komplikacjami podczas kontroli. Kluczowe jest także bieżące monitorowanie zgodności wydatkowania środków z celami określonymi w regulaminie oraz przygotowanie się na ewentualne pytania czy dodatkowe wymagania ze strony PFR. Przedsiębiorcy powinni być świadomi, że kontrola nie kończy się w momencie otrzymania środków, ale trwa aż do chwili pełnego rozliczenia i zakończenia umowy.
Niestety, w praktyce zdarzają się sytuacje, które budzą kontrowersje i niepokój wśród beneficjentów subwencji. W niektórych przypadkach PFR, mimo zakończenia procesu kontroli oraz spłaty lub umorzenia zwrotnej części subwencji, występuje do sądu z powództwem o zwrot środków. W takich sytuacjach przedsiębiorcy znajdują się w trudnym położeniu, gdyż są zmuszeni bronić swoich racji, mimo iż teoretycznie rozliczyli się z Funduszem zgodnie z obowiązującymi zasadami.
Postępowanie sądowe, inicjowane przez PFR po spłacie lub umorzeniu subwencji, w wielu przypadkach może być uznane za bezpodstawne, ponieważ nie znajduje oparcia w przepisach prawa ani w treści zawartej umowy. Przedsiębiorcy, którzy zakończyli proces rozliczenia zgodnie z regulaminem i spełnili wszystkie warunki subwencji, mają prawo oczekiwać, że ich zobowiązania wobec Funduszu są ostatecznie zamknięte. Tymczasem wszczynanie dodatkowych działań prawnych przez PFR, nawet po zakończeniu kontroli, budzi wątpliwości co do transparentności i zasadności takich działań.
Sytuacje te pokazują, jak ważne jest, aby przedsiębiorcy byli świadomi swoich praw i obowiązków wynikających z umowy z PFR. W przypadku nieuzasadnionych roszczeń Funduszu powinni rozważyć skorzystanie z pomocy prawnej i kwestionować takie działania w sądzie. Jednocześnie takie przypadki pokazują potrzebę bardziej precyzyjnego uregulowania procedur kontrolnych i rozliczeniowych, aby unikać niejasności i potencjalnych sporów, które utrudniają przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej.
Podsumowując, choć PFR ma prawo do kontroli i weryfikacji wykorzystania środków z subwencji, to jego działania powinny być zgodne z zawartymi umowami i obowiązującymi przepisami. Przedsiębiorcy, którzy wywiązali się ze swoich zobowiązań, powinni mieć pewność, że ich sprawy zostały zamknięte, a niespodziewane roszczenia Funduszu po zakończeniu procesu rozliczenia powinny być traktowane jako wyjątek, a nie reguła.
Kancelaria prawnika w Kwidzynie prowadzi postepowania sądowe w sprawach z powództwa PFR i świadczy pomoc prawną w tym zakresie.
Publikacje i materiały zamieszczane na stronie są bezpłatne. Treści mają charakter wyłącznie informacyjny i wskazane dane nie stanowią porady prawej, ani wykładni prawa. Informację mają charakter ogólny i nie budują stosunku klient - radca prawny. Autor informacji nie odpowiada za szkody związane z zastosowaniem lub brakiem zastosowania informacji zamieszczonych na stronie. Treści stanowią prywatny pogląd autora.
Comments